Dzień

05 maja

Godzina

13:00 - 13:45

Port Gdańsk oknem na świat dla towarów 590. W kierunku synergii i uwolnienia potencjału polskiego eksportu

Port Gdańsk to jedyny port na Bałtyku przystosowany do obsługi największych statków oceanicznych na świecieLeży na styku głównych szlaków logistycznych, dzięki czemu jest bramą dla towarów importowanych i eksportowanych przez przedsiębiorstwa Europy Środkowo – Wschodniej. Port jest doskonale skomunikowany, zarówno od strony wody jak i lądu. Autostrada A1 łącząca Czechy z polskim wybrzeżem Morza Bałtyckiego i Portem Gdańsk jest już gotowa w 85%. Już w 2022 roku przejedziemy bez świateł autostradą bezpośrednio z Portu Gdańsk do czeskiej Ostrawy, Brna, Pragi czy słowackiej Bratysławy Taka lokalizacja gwarantuje sprawną dystrybucję towarów na terenie kraju, ale także poza jego granicami. Dzięki zrealizowanym inwestycjom drogowo-kolejowym, dowóz ładunków z dowolnego nabrzeża do sieci dróg ekspresowych i autostrad zajmuje zaledwie parę minut. Doceniają to przedsiębiorcy. Obecnie na portowym terenach o powierzchni blisko 700 ha, działalność gospodarczą prowadzi ponad setka firm o różnorodnym profilu działalności, z czego ponad 20 kontrahentów realizuje swoje przeładunki w relacji morskiej. To przede wszystkim branże: petrochemiczna, energetyczna, rolno-spożywcza, budowlana. To dzięki synergii z operatorami Port Gdańsk stale rośnie w siłę. Od 2016 r. przeładunki na portowych nabrzeżach wzrosły o 15 mln ton, osiągając rekordowy wolumen 52 mln ton w 2019 r. Port Gdańsk już dziś jest oknem na świat dla „towarów 590”. Na początku br. gdański port awansował do grona trzech największych portów na Morzu Bałtyckim, a w ub.r. do pierwszej dwudziestki portów europejskich. Pierwszy kwartał 2021 r. utwierdz tylko wysoką pozycję portu na Bałtyku (pierwsze miejsce w przeładunkach kontenerów).  

Obecnie Port Gdańsk obsługuje 21 regularnych połączeń morskich. Oprócz Europy, stałymi kierunkami obrotu towarów są USA, Ameryka Środkowa i Południowa oraz Azja. W ramach oferowanych linii oceanicznych (aliansów: 2M i Ocean Alliance) Gdańsk jest jedynym bałtyckim portem, który obsługuje bezpośrednie połączenia kontenerowe z Chinami.  

Port funkcjonuje na dwóch obszarach o zróżnicowanych w sposób naturalny parametrach eksploatacyjnych. Port wewnętrzny usytuowany jest wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, zaś port zewnętrzny ma bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej. Port wewnętrzny ma uniwersalny charakter, znajdują się w nim: terminal kontenerowy, terminal dla promów pasażerskich oraz statków ro-ro, bazy przeładunku samochodów osobowych i owoców cytrusowych, baza do obsługi siarki oraz innych ładunków masowych, baza przeładunku fosforytów. Port zewnętrzny to wyspecjalizowanterminale głębokowodne, w tym największy na Bałtyku terminal kontenerowy DCT.  


Prelegenci

  • Grzegorz Witkowski
    Grzegorz Witkowski
    Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Infrastruktury

    Urodzony w 1982 r. Grzegorz Witkowski studiował na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Pracował w Fundacji Rozwoju Kultury Fizycznej, a w latach 2004-2007 kierował biurem Głównej Kwatery Harcerzy Związku Harcerstwa Rzeczpospolitej. W 2007 roku pracował w ówczesnym Ministerstwie Gospodarki Morskiej. Od grudnia 2015 pełnił funkcję Szefa Gabinetu Politycznego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. W latach 2016-2020 Podsekretarz Stanu w tym resorcie.
    Wieloletni wychowawca, instruktor ZHR w stopniu podharcmistrza. Długoletni współpracownik Stowarzyszenia Wspólnota Polska. Interesuje się historią i sportem.

  • Łukasz Greinke
    Łukasz Greinke
    Prezes Zarządu - Port Gdańsk

    Łukasz Greinke jest absolwentem wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Następnie ukończył aplikację radcowską i uzyskał tytuł radcy prawnego, ukończył studnia MBA organizowane przez Polską Akademię Nauk. Przed rozpoczęciem pracy na rzecz Zarządu Morskiego Portu Gdańsk członek Rad Nadzorczych Spółek związanych z gospodarką morską w szczególności sektora TSL i operatorów portowych. Udziela się społecznie jako członek Konwentu Morskiego, gdzie w grupie eksperckiej opiniuje kluczowe kierunki działania i rozwoju branży morskiej. 

    Na stanowisku Prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk konsekwentnie dąży do umacniania pozycji portu na arenie międzynarodowej. Dzięki skutecznemu i pozbawionemu kompleksów zarządzaniu, w ub.r. Port Gdańsk awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce. W tym roku znalazł się na bałtyckim podium. Awansował na trzecie miejsce rankingu, pokonując Port Primorsk. Tym samym przełamał trwającą od niemal dekady dominację portów rosyjskich na bałtyckim podium.

    Obecnie w Porcie Gdańsk, na niespotykaną wcześniej skalę, realizowane są wielomilionowe inwestycje w infrastrukturę portową, dzięki którym znacznie zwiększy się konkurencyjność operatorów działających na terenie portu. Dzięki zaangażowaniu prezesa Greinke, na terenie Portu Gdańsk swoje biznesy ulokowały m.in. takie przedsiębiorstwa jak Krajowa Spółka Cukrowa S.A., ANWIL z grupy ORLEN, grupa CEDROB oraz firma KADOR. Obecność tych firm na terenie portu to dodatkowe przychody dla państwa i nowe miejsca pracy dla mieszkańców województwa pomorskiego.

  • Krzysztof Drynda
    Krzysztof Drynda
    Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu

    Manager z wieloletnim doświadczeniem zarówno w administracji rządowej, jak i sektorze prywatnym, ale także w organizacjach pozarządowych działających non-profit.

    W lutym 2021 roku powołany na stanowisko Prezesa PAIH. Przed przyjściem do Agencji, jako Dyrektor Departamentu Jednostek Nadzorowanych i Podległych, pełnił zwierzchnictwo nad podległymi Ministerstwu Rozwoju, Pracy i Technologii podmiotami.

    Wcześniej sprawował funkcję członka zarządu Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, gdzie od 2016 roku odpowiadał m.in. za inwestycje, finanse i kontrole, a także współpracę ze szkołami i uczelniami wyższymi. Przez ponad 4 lata jego kadencji do wałbrzyskiej strefy dołączyło przeszło 90 przedsiębiorców, w tym tak znaczący inwestorzy, jak: Mercedes-Benz, Umicore, GTHR, LS czy Hongbo Clean Energy. W tym czasie nakłady poniesione w strefie wzrosły o 6 mld zł, przekraczając łącznie 30 mld zł. Krzysztof Drynda pełnił w przeszłości funkcję doradcy ministra ds. gospodarki. Był także zawodowo związany z sektorem finansowym, prowadził własną działalność w tym obszarze. Ponadto, od wielu lat jest aktywnym działaczem organizacji pozarządowych.

    Krzysztof Drynda jest absolwentem Wydziału Elektroniki Politechniki Wrocławskiej i studiów podyplomowych Master of Business Administration (MBA). Został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi RP

  • Tomasz Olenderek
    Tomasz Olenderek
    Członek Zarządu KSC S.A.

    Wykształcenie
    2009 – 2010 Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Toruniu
    2002 – 2004 Politechnika Warszawska Kolegium Nauk Ekonomicznych
    1993 – 1997 Uniwersytet Warszawski Wydział Prawa
    1991 – 1993 Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Płocku Wydział Administracji
    Doświadczenie zawodowe
    2018 – Członek Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A.
    2018 – 2018 Menadżer produktów grupy ACTION S.A.
    2006 – 2018 Członek Zarządu Krajowej Spółki Cukrowej S.A.
    2003 – 2006 Kierownik Działu Handlowego
    Cukrowni Mała Wieś i Borowiczki
    2002 – 2003 Kierownik Działu Handlowego
    Cukrowni Borowiczki S.A.
    1990 – 2002 Kierownik Działu Wyrobów Gotowych
    Cukrowni Borowiczki S.A.
    2016 – 2018 Przewodniczący Rady Nadzorczej Moldova Zachar
    2013 – 2016 Przewodniczący Rady Nadzorczej PZZ Stoisław S.A.
    2011 – 2013 Vice Przewodniczący Rady Nadzorczej Pszczółka S.A. w Lublin
    2007 – 2009 Członek Rady Nadzorczej Spółki Witar S.A. w Poznaniu
    2003 – 2006 Członek Rady Nadzorczej Krajowej Spółki Cukrowej S.A.
    2001 – 2003 Sekretarz Rady Nadzorczej Cukrowni Borowiczki S.A.
    1999 – 2001 Vice Przewodniczący Rady Nadzorczej Białostockich Zakładów Graficznych w Białymstoku Praktycznie przez cały okres kariery w Zarządzie KSC S.A. (16 lat) odpowiadałem za dział restrukturyzacji i logistyki.

  • Anna Drozd
    Anna Drozd
    Moderator

    Rzecznik Prasowy Portu Gdańsk

    Do Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. dołączyła w kwietniu 2020 roku.

    Od ponad 10 lat związana z mediami. Wcześniej jako dziennikarz ekonomiczny Bankier.pl, później dziennikarz Pulsu Biznesu. W latach 2019-2020 rzecznik prasowy Domu Maklerskiego X-Trade Brokers S.A. notowanego na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie, w którym odpowiadała za budowanie strategii komunikacji marki zarówno w Polsce, jak i na 12 rynkach, na których działa firma.

    W Porcie Gdańsk odpowiedzialna za kontakty z mediami, strategię komunikacji spółki i komunikację wewnętrzną firmy.

Możliwość komentowania jest wyłączona.